Med tanke på alt det interessante oppstyret rundt AI så tenker jeg det er greit med en kjapp oppsummering om hva som er “lov” og ikke når det kommer til AI generert innhold ifølge Google.
Målgruppen for denne bloggen er AI-entusiaster, bedrifter som trenger hjelp til digital markedsføring, og andre som vil sette seg inn i hvilke retningslinjer som gjelder.
Innledning
Google har utviklet retningslinjer for AI-generert innhold og det finnes flere AI-verktøy, som for eksempel Jasper , som kan produsere innhold som overholder disse retningslinjene. Men, misbruk eller uforsiktig bruk kan føre til “straff” fra Google. Det er derfor viktig at man beholder den berømte tungen rett i munnen.
Google's syn på AI-generert innhold
Google har ingen innvendinger mot AI-generert innhold så lenge innholdet opprettholder høy kvalitet og nøyaktighet. Idag kan mange forskjellige AI-software produsere innhold som er nesten umulig å skille fra menneskeskapt innhold. Men uærlig, villedende, eller skadelig innhold vil bli straffet.
Kvalitetsstandarder
Menneskelig tilsyn, styring og deltakelse er derfor nødvendig for å sikre kvaliteten og nøyaktigheten til AI-generert innhold. Dette innebærer blant annet valg av relevant terminologi og tolkning av kontekst, noe som fortsatt kan være utfordrende for AI-verktøyene.
Riktig bruk av AI-verktøy, som å sette opp riktige prompts og gjøre nødvendige justeringer i det genererte innholdet, kan være, og er en verdifull ressurs for mange markedsførere idag og kommer etter min mening til å være det i fremtiden også. Det som vil skille klinten fra hveten er kvaliteten på samhandling mellom AI og markedsføreren/brukeren
Søkeintensjon og E-E-A-T
Google’s nye retningslinjer for AI understreker betydningen av søkeintensjon og E-E-A-T (ekspertise, erfaring, autoritet, og tillit) i innholdet. Søkeintensjon er rett og slett grunnen til at noen søker etter noe på nettet, og kan være informasjonssøkende, navigasjonssøkende, transaksjonssøkende, eller kommersielt søkende.
E-E-A-T står for Expertise (Ekspertise), Experience (Erfaring), Authoritativeness (Autoritet), ogTrustworthiness (Tillit), og er en viktig faktor Google bruker for å vurdere kvaliteten på et nettsted. Du kan lese mer om søkeintensjon og E-E-A-T på disse lenkene.
Kan AI-innhold oppfylle søkeintensjon og møte E-E-A-T-retningslinjer?
Google har klart uttalt at innholdsprodusenten (menneskelig eller AI) ikke er så viktig så lenge innholdet er av høy kvalitet og tilfredsstiller E-E-A-T-kriteriene.
AI kan bidra med nøyaktighet og presisjon, men for å sikre at innholdet også er relevant og informativt, er menneskelig innsikt og styring nødvendig.
Vil Google straffe AI-innhold i fremtiden?
Så langt har det ikke vært noen klare indikasjoner på at Google vil straffe AI-generert innhold som en helhet. I stedet ser det ut til at Google vil fortsette å fokusere på å identifisere og straffe innhold med lav kvalitet, uavhengig av hvem eller hva som har produsert det. Men hvis AI-innhold blir produsert i stor skala for å manipulere søkemotor rangeringer, vil dette sannsynligvis bli straffet, ref Google sine retningslinjer for AI innhold.
Konklusjon
Selv om det var noe bekymring for at Google ville straffe AI-generert innhold når de først annonserte sine nye retningslinjer, ser det ut til at disse bekymringene var overdrevne.
Google har bekreftet at AI-generert innhold kan være helt i tråd med deres retningslinjer, så lenge innholdet opprettholder høy kvalitet og nøyaktighet, og brukes på en ansvarlig måte.
Hurtig oppsummering av Googles syn på AI-innhold:
- Riktig bruk av AI bryter ikke med Googles søkemotorretningslinjer.
- Google belønner innhold med høy kvalitet, selv om det er produsert av AI.
- Hvis du bruker AI for å generere innhold, sørg for at det overholder E-E-A-T-retningslinjene.
Om dette var nyttig informasjon så del gjerne bloggen med noen du kjenner som liker denne typen innhold og følg oss på Facebook og Instagram for fremtidige oppdateringer.
Jeg oppfordrer alle til å prøve seg frem med AI, lek med ulike verktøy så finner du fort de som passer for din stilling eller gjøremål. Brukt på riktig måte er det produktivt og ikke minst lærerikt.
Med ønske om en fin dag videre 🙂
Til info: denne bloggen er skrevet med hjelp av Chat GPT 4.0, bilder har jeg laget i Midjourney sin Discord konto, anbefaler alle å sjekke ut begge disse AI-verktøyene.
Lenker: https://chat.openai.com/ // https://www.midjourney.com
Trenger du eller noen du kjenner hjelp med digital markedsføring, innholdsmarkedsføring eller annet, ta kontakt med oss via lenken under eller ring direkte på 98 88 28 11